Tuesday, March 6, 2012

Rasa macam plan berpantang nak tukar lah...

Assalam.. Hye.. Bertemu lagi kiteww yeww..(sejak bila plak saya eja gini nih.. hihihih)

Entri kali nih berkisar proses confinement atau berpantang untuk ibu2 yang baru je lepas melahirkan baby.. Alkisahnya, semalam ada anggota suami saya meset beliau mengatakan die bawa isterinya ke sepital dan menurut doctor.. Puan nih ada ketulan darah dalam rahimnya dan kene refer pakar.. So, suami saya pun ekseplin ke saya apa sebenarnya terjadi based on what her husband told my husband.. Ye laaaaa... Tak kan lah husband saya tau sendirik kan..*pang... tampo manje dahi sendiri.. Hihihi..

Kata husband saya, puan nih die telah nelahirkan anak pada tahun 2009.. So, means dah 3 tahun berlalu.. Anak sulung.. Tak sure dia bersalin di taiping atau besut (kampungnye) beliau berpantang di besut.. Semasa berpantang, puan nih macam ada sikit langgar pantang mungkin taknak itu atau ini (certain things la yang orang pantang TERPAKSA buat).. So natijahnya selepas 3 tahun, ade darah terkumpul dalam rahim.. Bahayakan..

So, saya yang pada mulanya plan untuk berpantang sekejap di rumah maklong di teluk intan sementara mak pegi umrah rasa macam gerun lak.. Kononye plan nak pantang dulu umah maklong seminggu sampai baby tercabut tali pusat.. Pastu balik rawang (suami jaga) dan bila suami habis cuti saya ikut dia balik ke Sg.Petani nih.. So bila difikir2 balik.. Boleh ke saya nak pantang sorang2?? Walaupun saya jaga diri dengan ikut amalan yang betul, sure ke saya tak langgar pantang.. Takut plak jadi macam puan tadi.. Nanti takut menyusahkan diri plak dan sakit2..

Jadi, saya bincang balik ngan husband.. Rasanya elok lah 44 hari saya berpantang dengan makcik dan mak saya (bila mak dah balik ke rawang).. Husband pun setuju dengan permintaan saya sebab yelahh.. Semuanih untuk die le jugak kan.. :-) Penjagaan dan amalam dalam pantang nih penting untuk jangkamasa akan datang.. Dia tak datang sakitnya sekarang tapi nanti2.. So, berfikirlah ye.. Memang lah ade amalan yang tak masuk dek akal.. Tapi kitakan punya akal fikiran.. Jadi sila ikut mana yg patut dan tinggal mana yang tidak patut.. Azam lepas deliver?? InsyaAllah nak kurus balik dan repair all the skin jadi macam dulu balik.. Kalo suami kene attend function macam messnite or anything yg kene bawa wife.. I'll make sure dat i can wear my formal entire back.. Huhuhuhu.. INsyaAllah.... :-)

2 comments: