Monday, March 21, 2011

~antibiotik oooo antibiotik~

holla.....

pada entri yang terdahulu opsss tak berapa dahulu.... aku ade ekplen pasal penyakit aku PID. bagi mereka yang tak tau PID tu hape.. sila baca entri yang lepas ye... klik sini jer senang...

so, pada entri kali ni.. aku nak story morry pasal antibiotik dan ubat ubatan yang dibekalkan kat aku.... agak berbekal-bekal jugak la.. sebelum tu meh aku story kenapa kene amik antibiotik..

MENGAPA?? WHY?? NAPO??
sebab antibiotik ini berfungsi sebagai pembunuh kuman.. yelaaa.. terang2 PID nih datangnya dari kuman n bacteria... dan ia juga untuk prevent kuman2 n bacteria2 ni dari datang balik pada pesakit contohnya mcm aku nih.. :-) berikut adalah antibiotik2 yang diberi pada aku semasa dan selepas aku di hospital:


1. masa aku di hospital.
 masa kat wad lepas dibedah (sepanjang aku di wad la senang cite).. antibiotik diberi secara intravenous atau IV (cucuk kat urat @ mcm masuk air dalam badan tu laaa).. oooo yang ni sungguh sakit.. tak tipuu ok.. ubat yang dicucuk (ikut branula yang dah sedia terpasang kat tgn) pada aku ialah.....teng teng neeeeee...


 rocephine + doxycycline= sakit tangan mcm kene hiris.. uwaaaa

antibiotik ini diberi pada aku setiap 6 jam.. uishh.. bayangkan.. tetiap 6 jam.. ade nurse datang kaco aku.. hikhikhik.. kata nurse tu, aku kene amik atleast 24 jam baru boleh tukar pada oral table... ish ish ish... cobaaannn...

selain itu juga... ade juga antibiotik yang dalam botol (lebih kurang botol air yg duk masuk dalam badan tapi kecik sket...) yang diberi pada aku 4x sehari... huuhuhuhu... dan antibiotik itu pulak bernama:

metronidazole @ flagyl

antibiotik ini pula pula perlu diambil selama 2 minggu... bayangkan... oleh kerana aku dah tak sanggup lagi duduk hospital.. maka ubat ini di switchkan kepada oral tablet..

2. setelah aku discharged
aku discharged setelah berada di hospital lebih kurang 4 hari.. mase nih pun antibiotik aku masih belum complete.. huhuhu.. oleh kerana ketidak sanggupan aku untuk terus menjadi penghuni wad, aku minta doctor nak balik.. so, doctor benarkan aku balik dengan syarat aku mesti datang ke hospital setiap hari (selama 3 hari aku kene berulang) untuk meng'complete'kan antibiotik aku disebabkan ade antibiotik yang hanya dalam bentuk IV iaitu  ROCEPHINE.. 

SO, 
aku pulang dengan keadaan tangan aku masih ade branula... kihkihkih.. so setiap pagi, aku dan suami akan bertandang ke hospital ipoh utk mengambil IV ROCEPHINE ini.. sakitnye... tuhan ake lah yang tau...

    haaa tgk no.3 tu.. come for iv (im tu nurse salah tulih..) rocephine.. 3/7 tu 3 days ok..

disamping itu juga... METRONIDAZOLE dan DOXYCYCLINE dan switch kepada oral tablet.... so secara rasmi aku on antibiotik selama 2 minggu (dose die tak sama jenis air.. so kene tambah hari).. selain itu aku kene plak la makan folic acid... 

KESAN-KESAN UBAT-UBATAN NIH???

1. nausea (muntah-muntah..uwekkk) - aku dapat nih
2. diarrhea ( cirit-beret...) - nih pun same

3. rash (ruam2, merah2 n wat so ever yg berkaitan la)

4. sakit kepala (adoooiiiiii..) - haaa.. nih skali..


inilah rentetan (betoii ka spelling aku nih) ubat dan rawatan yang aku kene amik... jadi sekali lagi aku nasihat la kat kawan2 sume... kalau ade rasa lain macam pada diri tu, cepat2 gi jumpa doctor k... earlier you treat, less medicine u will get.. hohohoho..... bubye..


sumber2 ilmiah: dari penerangan doctor dan buku2 tentang PID...
                                         



                                          


No comments:

Post a Comment