Saturday, March 19, 2011

~recovering~

holla.. i'm back..

lama lahai rasenye aku tak hupdet blog nih.. hurm ekceli aku sekarang dalam permulihan dari sakit...
lepas takde rezeki nak jadi mommy.. :'( aku di diagnosed ade Pelvic Inflammatory Diseases (PID)..

Apekah itu PID??
PID adalah sejenis penyakit yang menyerang bahagian pelvic seseorang.. tak kesah le dibahagian uterus ke fallopion tube ke ovari ke n etc.. kuman penyakit ni menyerang hingga menyebabkan bengkak dan menanah.. dalam kes aku nih... tube fallopion aku sebelah kanan dah bengkak dan menanah sehingga die dah melekit2 dan myebabkan ia melekat di kulit dalam perut aku..

               haaa.. ini contoh PID kat fallopio tube...

               tgk... contoh lagi satu PID.. bernanah2....

                 ni lebey kurang kes aku... melekit2.. melekat2...



Rawatan yang diterima??
mcm kes aku.. pada awalnya doctor suspected aku ade apendiks.. ini disebabkan aku mengadu sakit dibahagian kanan perut (tak berapa perut lah.. sakit dibahagian agak2 dekat bawah dari pusat..).. doctor tekan aku complain sakit.. (die tekan kuat gilerr... lagi pakar lagi kuat die tekan... ) bile die lepas makk aiii lagi sakit.. jadi itu sume simptom2 yg ade pada pesakit apendiks.. lepas scan.. doc stuju nak wat laporascopy kat aku (operation yg tebuk 3 lubang kat pusat n bawah perut utk masukan camera)..

aku dibawa ke dewan bedah pada pukul 3.30pm.. dan Alhamdulillah pembedahan selesai pada pukul 6.00pm.. disebabkan ini adelah sakit puan.. jadi aku dipindahkan ke wad 1C (wad utk pesakit gyneacologist).. dalam mamai2 tu, nurse telah memasukkan antibiotik ikut drip yg ade kat tgn aku nih.. Ya Allah... sakitnye bukan kepalang.. dalam bius pun aku still leh nangis n mengharap simpati suami yg setia menemani aku di wad.. (thanks papa.. mama lebiu).. dan doctor datang utk terangkan kat aku ape hasil scop (singkatan loporascopy) itu..

menurut doctor.. xde ape2 yang dibuang dari badan aku.. Alhamdulillah.. yang ade cume mereka nampak tiub aku belah kanan membengkak dan menanah...(mujur x dibuangnye tube2 tu) dan mereka dah mencucinya.. mase tu aku mamai2 kesan bius.. jadi xbrapa nak dengar sangat la... so lepas keesokkan harinya baru aku tanya balik kat doc.. hikhikhik..

       ini lah laporascopy yang doctor wat kat aku... ngeri je tgk..

 

Rawatan susulan???
aku kene makan antibiotik untuk 2 minggu dan selama itu jugaklah aku berpantang.. (siksa lahai pantang).. n kene amik filic acid utk 3 bulan.. now ngah on antibiotik lain pulak sebab ade risiko PID ni akan berulang.. minta jauh lahai....n last pada bulan june ni aku ade app dengan pakar gynea lagi di hospital ipoh...

    So kawan2.. kalau ade rase pelik2 kat diri specially kawasan miss V tu tlg g jumpa doc cepat.. lagi2 klu ade discharge yang pelik2... lagi2 klu dah tukar kaler atau berbau.. BAHAYA... kalo gi awal doctor leh la br treatment awal2 yer.. klu lambat2.. haaa... nanti nyesal tak sudah...... ok la.. bubye....
















3 comments:

  1. nice info dik. update la selalu....

    ReplyDelete
  2. kuat kan semangatnyer azrina..insyallah nanti ade rezeki lagi..

    ReplyDelete
  3. kak liza: insyaAllah...
    ain: doakan aku ye..

    ReplyDelete